پاسخ فعالیت علوم ششم درس سیزدهم : سالم بمانیم

درک مطلب | گوش کن و بگو |پرسش ها |درک و دریافت

پاسخ فعالیت علوم ششم درس سیزدهم : سالم بمانیم

گام به گام علوم ششم

درس سیزدهم : سالم بمانیم

درس سیزدهم : سالم بمانیم

 

سوال متن صفحه 94 علوم ششم

پزشک به فردی که سرماخورده است، می‌گوید از دست دادن یا روبوسی کردن با دیگران پرهیز کند؛ اما به فردی که دیابت (بیماری قند) دارد چنین توصیه‌ای نمی‌کند؛ چرا؟

جواب: زیراسرماخوردگی واگیر است و به دیگران انتقال میابد. اما بیماری دیابت واگیر دار نیست و با روبوسی و دست دادن منتقل نمی شود.

گفت‌وگو صفحه 94 علوم ششم

گفت‌وگو صفحه 94 علوم ششم

میکروب سرماخوردگی از چه راهی وارد بدن ما می‌شود؟
جواب: از طریق دهان یا بینی وارد دستگاه تنفس انسان میشود.  اما دست ها نیز نقش مهی در انتقال بیماری دارند . ویروس ها به دنبال سرفه ، عطسه یا حتی صحبت کردن در هوا پخش میشود و از طریق تماس با دست ها(تماس دست با چشم یا بینی) یا ورود مستقیم به ریه ها قابل انتقال است. اگر فردی در محیط آلوده به ویروس قرار بگیرد، ویروس وارد بدن او میشود

فکر کنید صفحه 94 علوم ششم

فکر کنید صفحه 94 علوم ششم

جواب: بله انباشت زباله ها محل مناسبی برای رشد و تکثیر حشرات و جوندگان است و باعث گسترش یافتن انواع میکروب های بیماری زا میشود.

گفت‌وگو صفحه 97 علوم ششم

بیماری ها ، نشانه ها و علامت هایی دارند. بوی بد دهان ، درد ماهیچه ها و سوزش ادرار نشانه های بعضی بیماری ها هستند. شما چند نشانه های دیگر از بیماری ها می شناسید ؟

جواب: تب ، لرز ، درد شکم ، سرگیجه ، حالت تهوّع ، پریدگی رنگ و …

فرد بیمار در صورت داشتن چند نشانه هایی چه کارهایی را باید انجام دهد و چه کارهایی را نباید انجام دهد ؟

جواب: فوراً به پزشک مراجعه کند و تحت مداوا قرار گیرد و از مصرف دارو بدون تجویز پزشک پرهیز کند.

 

گفته می شود که پیشگیری بهتر از درمان است . نظر شما چیست ؟ نظر خود را با استدلال بیان کنید.

جواب: درمان ناراحت کننده است ، اما پیشگیری می تواند نشاط ایجاد کند. برای درمان هزینه ی زیادی در زمان کوتاه صورت می گیرد . اما در پیشگیری ، شخص در زمان طولانی مبالغی را هزینه می کند. درمان باعث از بین رفتن وقت می شود. در صورتی که پیشگیری در اختیار خود شخص و در طول زمان است. پیشگیری در درسترس تر و راحت تر است. مثلا پیشگیری با مصرف میوه ها و سبزیجات امکان پذیر است ، اما درمان با مواد دارویی شیمیای پرهزینه انجام می شود. درمان برای اثر روی بیماری خاصّی است ، اما پیشگیری می تواند برای جلوگیری از چند بیماری باشد. پیشگیری یک فرهنگ است و درمان یک علم .

چه راه هایی برای پیشگیری از بیماری های واگیر می شناسید ؟

جواب: 1- بالا بردن مقاومت بدن : هرچه بدن مقاوم تر باشد ، میکروب ها را سریع تر از بین می برد. مثل ورزش کردن و خوردن غذا های مقوی

2- واکسن : وقتی واکسن وارد بدن می شود ، گلبول های سفید علیه میکروب و بیماری پادتن می سازند . هر بیماری واکسن مخصوص به خود را دارد.