نگارش پنجم درس چهاردهم

جواب درس 14 نگارش پنجم

نگارش پنجم درس چهاردهم

 

درس چهاردهم : شجاعت

املا و دانش زبانی صفحه 73 نگارش پنجم

1 جاهای خالی جمله های زیر را با واژه های مناسب از متن درس، کامل کنید.
شجاع، کسی است که از ..خطر..و عاقبت کارهای بد میترسد.
آنچه ناپسند و ..نکوهیده.. است، این است که انسان بی دلیل بترسد.
تلخی دارو سلامت انسان را ..تضمین.. میکند.
امروز علاوه بر نترسیدن و قدرت بدنی به ..شجاعت اخلاقی..هم احتیاج داریم.
خنده بر ترس های..دروغین..، گام اول شجاعت است.

جواب صفحه 74 نگارش پنجم

2 با توجه به متن درس جاهای خالی را کامل کرده، واژه ی موردنظر را بنویسید.

علایق عاقبت مهارت
تصادف خطرناک ….ث

3 نمودارهای زیر را کامل کنید.
جواب صفحه 74 نگارش پنجم

گام به گام درس 14 نگارش پنجم

درک متن صفحه 75 نگارش پنجم

ب) با توجه به متن، سه سؤال طرح کنید و پاسخ آنها را بنویسند (سعی کنید بعضی از سؤال ها با توجه به مفهوم کلی متن باشد).
جواب: 
-علت شکست کاروان از راهزنان چه بود؟ همراه و یاور نبودن کاروانیان و و اتحاد و همراهی دو دزد.
-حاکم چه برخوردی با کاروانیان داشت؟ او حرف آنها را شنید و سپس علت شکست را از یکی از کاروانیان پرسید
-در چه صورتی کاروانیان بر دزدان پیروز می شدند؟ اگر اتحاد داشتند.

گام به گام درس 14 نگارش پنجم

جواب صفحه 76 نگارش پنجم

جواب نگارش

یکی از موضوعهای زیر را انتخاب کنید و گزارشی دربارهی آن بنویسید

 اردوی تفریحی

پرسش های عینی
طاق بستان دارای چند طاق است؟
درکجا واقع شده است؟
آیا از کتیبه های طاق بستان دیدن کردید؟؟
نقاشی های حک شده بر دل صخره ها چگونه بودند؟

سازمان دهی پرسش ها
طاق بستان کجا واقع شده است؟
طاق بستان دارای چند طاق است؟
آیا از کتیبه های طاق بستان دیدن کردید؟
نقاشی های حک شده بر دل صخره ها چگونه بودند؟؟

به اتفاق تنی چند از دوستان به کرمانشاه رفتیم این شهر دارای مکان های تاریخی و گردشگرب زیبا و زیادی است که اگر بخواهم درمورد آنها صحبت کنم باید یک کتاب بنویسم یکی از اماکن دیدنی کرمانشاه طاق بستان است دارای سه طاق است که یکی ازاین طاق ها از دو طاق دیگر بزرگ است در داخل طاق تماثیل خسروپرویز سوار بر اسب معروفش شبریز بر دل صخره حکاکی شده که میگویند صحنه تاج گذاری است در داخل طاق های دیگر نیز مراسم تاج گذاری دیگر پادشاهان ساسانی مانند اردشیر دوم و شاپور دوم و سوم نیز حکاکی شده است که باتوجه به امکانات و افزارهای آن زمان انسان متعجب میشود و سازندگانش را تحسین میکند.

همچنین سنگ نوشته های زیادی نیز به خط پهلوی کتیبه ای حک شده است در روبه روی این طاق ها دریاچه ای زیبا وجود دارد که آب آن از دل کوه بیرون می آید و سپس از سرریز شدن دریاچه آب آن به صورت رودخانه هایی به جریان افتاده که مناطق گردشگری بسیار زیبایی را ایجاد کرده است به شما پیشنهاد میکنم اگر به غرب سفر کردید حتما از طاق بستان دیدن کنید.

– برنامه ی یک روز مدرسه

جواب صفحه 78 نگارش پنجم
– گردش علمی

مقدمه : گردش و بازدید علمی یکی از روش های فعال تدریس و شیو ه ای مناسب برای یادگیری ـ یاددهی است, که گاهی برای مطالعه جامعه در خارج از کلاس, آزمایشگاه یا کتابخانه با توجه به هدف های معین آموزشی, از سوی معلم و دانش آموزان طراحی و تنظیم می شود.

بدنه : گردش علمی این فرصت را در اختیار دانش ‌آموزان می‌ گذارد که از طریق مشاهده طبیعت، وقایع، فعالیت‌ها، اشیاء و مردم تجربه علمی به دست آوردند و با مشاهده مستقیم تفاوت ‌ها یا مشابهت‌ ها، آشنایی بیشتری با محیط اجتماعی به دست آوردند و مفاهیمی را که در کلاس مورد بحث قرار می‌گیرد بهتر در ذهن خود بپرورانند.

در برخی موارد می‌توان از گردش علمی برای جمع‌آوری اطلاعات لازم برای انجام دادن یک آزمایش یا یک پروژه، بهره گرفت مثلاً اگر هدف درس شناختن کانی‌های دارای ارزش اقتصادی باشد، می‌ توان دانش‌آموزان را به چند معدن برد تا کانی‌های مختلف را جمع‌آوری کنند و آنها را در کلاس بعد از آزمایش‌های لازم بشناسند.

نتیجه گیری : بطور کلی گردش علمی می‌تواند دیدار از یک شهر،‌ موزه، کارخانه،‌کارگاه صنعتی، جنگل، پایانه مسافربری، فرودگاه، راه‌آهن، نمایشگاه، مزرعه و جاهای دیگر باشد. از محیط مدرسه یا از سایر مؤسسات آموزشی نیز می‌توان تجارب دست اول به دست آورد. بنابراین لازم نیست که گردش علمی حتماً دیدار از نقاط دوردست باشد. بلکه مشاهده محیط اطراف دانش‌آموزان که امکان کسب تجارب آموزشی را فراهم کند نیز می‌تواند گردش علمی محسوب شود.

جواب دوستان در نظرات

جواب:  گردش علمی کودکان را درباره ی زندگی مو وجدان حال و گذشته آگاه می کنه و کودک و نوجوان با دیدن این ها به دنبال کشف بیشتر میرود ب توانایی کودک کمک زیادی می کند .

جواب: گردش علمی به کودکان توان قدرت تحلیل درباره طبیعت واستفاده درست و بهینه از نعمتهای الهی را میدهد.

 

 

– بازدید از یک مکان تاریخی، علمی،آموزشی

جواب: وقتی به خانه رسیدم همه چیزهایی را که در بازدید دیده بودم به پدر مادر و برادرم تعریف کردم و گفتم که گرچه این بازدید مدت طولانی نبود ولی در عوض چیزهای زیادی یاد گرفتم و به تجربیاتم اضافه شد..

 

انشا دیدار دو تیم ورزشی 

جواب: هر کلاسی در مدرسه ما یک تیم ورزشی دارد. و هر ماه یک مسابقه بین تیم ها برگزار می شود . و تیم امسال ما والیبال بود. این بار حریف ما تیم کلاس ششم بود.

جواب: بالاخره روز مسابقه فرا رسید و ما به زمین والیبال رفتیم. با سوت مربی ورزش شروع کردیم به رقابت و بازی کردن ؛ پس از اتمام ست اول که با پیروزی کلاس ششمی ها به پایان رسیده بود، ست دوم اغاز شد و این بار ما با جدیت هر چه تمام تر ادامه دادیم و این ست ما پیروز شدیم. ست بعدی تعیین کننده بود و ما باید با حدیت تمام بازی میکردیم تا نتیجه کارمان را ببینیم. ست شروع شد و با رقابت بیشتر و تلاش چشمگیر تر ادامه دادیم و نتیجه ان چیزی شد که می خواستیم. و حال همه انهایی که قبل از شروع مسابقه میگفتند شما نمی توانید، شما کوچکید، ششمی ها از شما توانمند تر اند ؛ شرمنده بودند.