جواب فعالیت های درس ۱۲ علوم نهم (فصل دنیای گیاهان)
گام به گام فصل دوازدهم علوم نهم
فصل 12 :: دنیای گیاهان
جواب فعالیت صفحه 132 علوم نهم
مشاهدهای برای نشان دادن حرکت آب در طول ساقه طراحی کنید.
جواب: در یک لیوان مقداری جوهر ریخته حل می کنیم، سپس ساقه کرفس را گرفته به صورت مورب برش میدهیم و در آب حاوی جوهر قرار میدهیم پس از این دم برگ را جدا کرده و حرکت آب حاوی جوهر را در آونده ای ساقه می بینیم.
جواب آزمایش کنید صفحه 133 علوم نهم
جواب: بله، لولههای آوندهای چوبی به صورت لولههای آبی رنگ در بافت کمتر آب رنگ دیده میشوند.
جواب درس دوازدهم علوم نهم
جواب فعالیت صفحه 134 علوم نهم
کاغذ آغشته به کبالت کلرید در برخورد با بخار آب، صورتی رنگ میشود. برای نشان دادن این واقعیت که «بخار آب از روزنههای برگ خارج میشود و در بعضی برگ ها تعداد روزنه ها در دو طرف برگ، یکسان نیست» آزمایشی طراحی کنید.
جواب: بر روی یک برگ گیاه شمعدانی کاغذ آغشته به کبالت کلرید قرار می دهیم و در زیر برگ دیگری از همان گیاه شمعدانی کاغذ آغشته به کبالت کلرید قرار می دهیم پس از مدتی هر دو کاغذ را مشاهده میکنیم. نقاط صورتی رنگ محل روزنه ها و خروج بخار آب است که البته تعداد آنها در زیر برگ بیشتر می باشد.
جواب فعالیت صفحه 136 علوم نهم
دریک فعالیت گروهی، گزارشی درباره موارد زیر تهیه کنید و به صورت تصویری در کلاس ارائه دهید.
الف) مقایسه مخروط نر و ماده در گیاه کاج
جواب: مخروط ماده قهوه ای و پولک های درست و محل تشکیل تخمک و داته است. اما مخلوط نر زرد و فقط محل تشکیل گرده است.
ب) مقایسه کاج و سرو
جواب: شاخه ها کاج کم تراکم و برگ ها سوزنی ولی شاخه های سرو پر تراکم و قابل آرایش و برگ ها فلسی شکل است.
جواب خود را بیازمایید صفحه 137 علوم نهم
جدول زیر بعضی تفاوت های دو گروه گیاهان نهان دانه (تک لپه ای ها و دولپه ای ها) را نشان میدهد. در جای خالی واژه مناسب قرار دهید.
برای بزرگ کردن جدول بالا روی آن کلیک کنید
جواب خود را بیازمایید صفحه 137 علوم نهم
اندامهای رویشی (ریشه، ساقه و برگ) در نهان دانگان متنوعاند. موارد زیر را در هر شکل، مشخص کنید.
الف) برگ، ساقه و ریشه
ب) مواد مغذی در هرگیاه در چه اندامی ذخیره شده است؟
جواب آزمایش کنید صفحه 138 علوم نهم
مشاهده سلولهای خزه
وسایل و مواد لازم: تیغه، تیغک، میکروسکوپ نوری، آب، بخشهای برگی شکل و ساقه مانند خزه.
برای مشاهده میکروسکوپیِ بخشهای برگی شکل و ساقه مانند خزه، نمونه میکروسکوپی تهیه کنید. آیا بخشهای برگی شکل و ساقه مانند، یاختههای متفاوتی دارند؟
جواب: خیر، سلول مشابه هم دارند.
آیا آوند در آنها میبینید؟
جواب: خیر، آوند ندارند و آب مواد معدنی محلول، سلول به سلول بالا میروند.
جواب فکر کنید صفحه 139 علوم نهم
ارتفاع خزه ها از چند سانتی متر بیشتر نمیشود. به نظر شما چرا اندازه خزهها کوچک است و در جاهایی رشد میکنند که رطوبت کافی وجود دارد؟
جواب: چون آوند ندارند که آب را به قسمت های بالایی گیاه برساند بنابراین در نقاط مرطوب رشد می کنند تا از طریق انتشار آب و املاح را جذب کنند. و چون وجود آوند به استحکام ساقه کمک می کند و نبودن آوند در خزه باعث شده که نتوانند ارتفاع زیادی داشته باشند
جواب فعالیت صفحه 139 علوم نهم
خزه، سرخس، سرو، ذرت و نخود را بر اساس صفتهای زیر و با استفاده از کلید دوراهی گروهبندی کنید. داشتن: دانه، گل، آوند، دانه تکلپهای، دانه دولپه ای این گروه بندی را به چند شکل میتوانید انجام دهید؟
جواب فعالیت صفحه 140 علوم نهم
نمودار زیر اثر کربن دی اکسید را بر میزان فتوسنتز در بسیاری از گیاهان نشان میدهد. این نمودار را تفسیر کنید.
جواب: این نمودار نشان می دهد که افزایش کربن دیاکسید تا حد معینی فتوسنتز گیاهان را افزایش میدهد و با افزایش بیشتر کربن دیاکسید دیگر فتوسنتز افزایش نیافته و ثابت میماند. این مورد نشان میدهد که توان طبیعت برای کنترل میزان گاز کربن دیاکسید محدود است.