پاسخ فعالیت های هدیه ششم درس ششم :: سیمای خوبان

تدبّر کنیم | هم‌خوانی | کامل کنید | برایم بگو |ایستگاه فکر و دیگر فعالیت ها

 

پاسخ فعالیت های هدیه ششم درس ششم :: سیمای خوبان

📚 گام به گام هدیه ششم
🔴 جواب فعالیت های درس 6 : سیمای خوبان

گفت و گو کنید صفحه ۳۶ هدیه ششم
با کمک دوستانتان نام دیگری برای درس بیابید. علّت انتخاب شما چیست؟
جواب: «الگوی برتر» چرا که امامان به خاطر صفات و رفتار نیکشان همواره به عنوان الگو در زندگانی ما شناخته می‌شوند و این درس سعی دارد که رفتارهای این بزرگان را بیشتر به ما بیاموزد.

ببین و بگو صفحه ۳۷ هدیه ششم
هر یک از این تصویرها با کدامیک از ویژگی‌های اهل بیت (علیهم السّلام) ارتباط دارد؟
ببین و بگو صفحه ۳۷ هدیه ششم

جواب: تصویر اول (سمت چپ): مهربان بودن امامان با فقرا و نیازمندان را نشان می‌دهد.

جواب: تصویر دوم (سمت راست): نشان می‌دهد که امامان با مردم همدل و هم زبان بودند و آنهارا هدایت می‌کردند و همچنین عالم به همه‌ی علوم زمان خود بودند و با دانشمندان اهل کتاب به مباحثه می‌پرداختند.

جواب: تصویر سوم: نشان می‌دهد که امامان افرادی با ایمان و دوستان مخلص خداوند بودند و هیچ چیز مانع ارتباط ایشان با خداوند نمی‌شد حتی در شرایط سخت زندان.

تدبّر کنیم صفحه ۳۷ هدیه ششم
امام علی (علیه السّلام) می‌فرماید:
تدبّر کنیم صفحه ۳۷ هدیه ششم

با توجّه به معنای این حدیث در موارد زیر بهترین برخورد چیست؟
کسی شما را مسخره می‌کند یا به شما ناسزا می‌گوید. شما از دست او خیلی ناراحت و عصبانی هستید و تصمیم می‌گیرید…

جواب: حرف های او را نشنیده بگیرم و در یک فرصت مناسب با او آرام صحبت کنم و او را متوجه اشتباهش کنم.
در بازی، دوستتان ناخواسته به شما برخورد می‌کند. روی زمین می‌افتید و پایتان زخمی می‌شود. به سرعت بلند می‌شوید، به طرف او می‌روید و ….

جواب:  سعی میکنم او را متوجه این حرکت کنم و از او بخواهم به اطراف خود بیشتر توجه داشته باشد و گذشت میکنم

یکی از صمیمی ‌ترین دوستانتان در حضور شما از دیگران بدگویی می‌کند؛ شما….

جواب: از او خواهش میکنم که به این صحبت ها ادامه ندهد زیرا این کار خوب نیست و اگر هم باز هم ادامه داد عذر خواهی کرده و از آنها می روم و به حرف هایش گوش نمی‌دهم.

کامل کنید صفحه ۳۸ هدیه ششم
نام امامان عزیزمان را به ترتیب بنویسید و جاهای خالی را پر کنید.

امامان عزیز ماجواب: آنچه درباره‌ی ایشان می‌دانیم
امام اوّل: امام علی (ع) همسر حضرت فاطمه (س) و پدر امام حسن و حسین (ع)
امام دوم: امام حسن (ع) فرزند امام علی (ع) که با توطئه‌ی معاویه توسط همسرش مسموم شد و به شهادت رسید.
امام سوم: امام حسین (ع) فرزند دوم امام علی (ع) که در کربلا به شهادت رسید.
امام چهارم: امام سجاد (ع) فرزند امام حسین (ع) که به خاطر سجده‌های طولانی‌اش به سجاد معروف شد.
امام پنجم: محمد باقر (ع) فرزند امام سجاد (ع) که به خاطر دانش زیادش به باقرالعلوم معروف شد.
امام ششم: جعفر صادق (ع) فرزند امام باقر (ع) که به راستگویی و شاگرد پروری معروف شد.
امام هفتم: موسی کاظم (ع) فرزند امام صادق (ع) که به خاطر فرو بردن خشم به کاظم معروف شد.
امام هشتم: رضا (ع) فرزند امام کاظم (ع) که به دست مامون به شهادت رسید و در مشهد دفن شد.
امام نهم: محمد بن علی (ع) فرزند امام رضا (ع) که در سنین نوجوانی به امامت رسید و به تقی و جوادالائمه معروف شد.
امام دهم: علی بن محمد (ع) فرزند امام جواد (ع) که به هادی و نقی معروف شد و در شهر سامرا به شهادت رسید.
امام یازدهم: حسن عسکری (ع) فرزند امام هادی (ع) و پدر امام زمان (عج) که ۲۹ سال عمر کرد و در شهر سامرا به شهادت رسید.
امام دوازدهم: مهدی (ع) فرزند امام حسن عسکری (ع) که آخرین امام شیعیان است و تمامی دنیا با آمدن ایشان اصلاح خواهد شد

بررسی کنید صفحه ۳۹ هدیه ششم
به نظر شما، ما چه وظایفی نسبت به امامان مهربانمان داریم؟
جواب: وظیفه‌ی ما این است که آنها را دوستان واقعی خود بدانیم و رفتار و کردار خویش را شبیه به آنان کنیم.
سعی کنیم با زندگی و سخنان ایشان…..
جواب: آشنا شویم و مانند آنان زندگی کنیم.

در برگزاری مراسم جشن میلاد یا مراسم عزاداری شهادت ایشان….
جواب: شرکت کنیم و برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر این مراسم ‌ها با دیگران همکاری کنیم.
در صورت امکان، زیارتِ….
حرم مطهر امامان معصوم(ع) برویم و زیارت نامه‌های مخصوص به ایشان

جواب: را بخوانیم و با این کار محبت خویش را نسبت به آنها نشان دهیم.

در زندگی…..
جواب: از ایشان یاری بجوییم.

ایستگاه خلاقیت صفحه ۳۹ هدیه ششم
جواب: به کمک دوستانتان در گروه، دو حدیث از اهل بیت (علیهم السّلام) انتخاب کنید. آنها را با خطّ خوش بنویسید. تزیین، و سپس در کلاس نصب کنید.

تحقیق کنید صفحه ۳۹ هدیه ششم
جواب: داستان‌هایی از زندگی امامان (علیهم السّلام) را از کتاب «داستان راستان» نوشته‌ی دانشمند شهید مرتضی مطهری، انتخاب کنید و در کلاس برای دوستانتان بخوانید.

میهمانان علی (ع)

مردی با پسرش، به عنوان میهمان، بر علی – علیه‌السلام – وارد شدند. علی(ع) با اکرام و احترام بسیار آنها را در صدر مجلس نشانید و خودش روبروی آنها نشست. موقع صرف غذا رسید. غذا آوردند و صرف شد. بعد از غذا، قنبر غلام معروف علی(ع)، حولهای و طشتی و ابریقی برای شستن دست آورد. علی (ع) آنها را از دست قنبر گرفت و جلو رفت تا دست میهمان را بشوید. میهمان خود را عقب کشید و گفت: مگر چنین چیزی ممکن است که من دست ‌هایم را بگیرم و شما بشویید. علی(ع) فرمود: برادر تو، از سر تو است، از تو جدا نیست، می‌خواهد عهده دار خدمت تو بشود، در عوض خداوند به او پاداش خواهد داد، چرا می‌خواهی مانع کار ثوابی بشوی؟” باز هم آن مرد امتناع کرد. آخر علی(ع) او را قسم داد که: من می‌خواهم به شرف خدمت برادر مؤمن نائل گردم، مانع کار من مشو. میهمان با حالت شرمندگی حاضر شد. علی فرمود: خواهش می‌کنم دست خود را درست و کامل بشویی، همان طوری که اگر قنبر می خواست دستت را بشوید می شستی، خجالت و تعارف را کنار بگذار. همین که از شستن دست مهمان فارغ شد، به پسر برومند خود محمد بن حنفیه گفت: دست پسر را تو بشوی. من که پدر تو هستم دست پدر را شستم و تو دست پسر را بشوی. اگر پدر این پسر در اینجا نمی بود و تنها خود این پسر میهمان ما بود من خودم دستش را می شستم، اما خداوند دوست دارد آنجا که پدر و پسری هر دو حاضرند، بین آنها در احترامات فرق گذاشته شود. محمد به امر پدر برخاست و دست پسر میهمان را شست.
امام حسن عسکری(ع) وقتی که این داستان را نقل کردند، فرمودند: شیعه حقیقی باید این طور باشد.”