سوالات مطالعات پنجم درس دوم با جواب

سوالات درس 2 مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی

 

سوالات مطالعات پنجم درس دوم با جواب

📚 سوالات درس به درس مطالعات کلاس پنجم
🔴 درس دوم : احساسات ما

1- احساس خوشایند و ناخوشایند چه تاثیری در زندگی ما دارد؟
پاسخ»همانطور که میدانید، برخی از احساسات ما خوشایند و برخی ناخوشایندند. احساسات خوشایند در ما تأثیر خوبی می گذارند و ما آنها را دوست داریم. برعکس، احساسات ناخوشایند را | دوست نداریم و می خواهیم از آنها دور شویم.

۲- شادی چگونه در ما ایجاد می شود؟

پاسخ» شادی احساسی است که هم خود ما می توانیم آن را در خودمان به وجود بیاوریم و هم دیگران میتوانند با انجام دادن کارهایی این احساس را در ما ایجاد کنند.

٣- ما در چه مواقعی احساس اندوه و ناراحتی می کنیم؟
پاسخ»گاهی رفتارهای دیگران ما را اندوهگین می کند. گاهی نیز خود ما با | کارهایی که انجام می دهیم باعث ناراحتی خودمان می شویم. اگر مواظب وسایل کیف خودمان نباشیم و دفتر تکالیفمان را را گم کنیم، ناراحت می شویم. مثال گاهی نیز حوادثی مانند جدایی از کسانی که آنها را دوست داریم، بیماری یا مرگ عزیزانمان، ما را غمگین می کند.

۴- ترس چند نوع است؟
پاسخ»۲نوع بجا و نابجا

۵- چه راههایی برای برطرف کردن احساس غم وجود دارد؟
پاسخ»دعا کنیم و از خداوند بزرگ برای برطرف شدن اندوهمان کمک بگیریم – به خودمان دلداری بدهیم؛ به خود بگوییم که احساس غم طبیعی است اما همیشگی نیست و من می توانم باز هم شاد باشم – درباره ی علت اندوه خود فکر کنیم و راهی برای برطرف کردن آن پیدا کنیم. از بزرگترها (پدر ، مادر ، معلم، مشاور مدرسه و…) کمک بگیریم و با آن ها صحبت و مشورت کنیم. – درباره ی احساس اندوه خود بنویسیم یا نقاشی کنیم. با | انجام دادن کارهای شاد و سرگرم کننده یا کمک به دیگران، کمتر به ناراحتی خود فکر کنیم.

۶- ترس بجا چه نوع ترسی است مثال بزنید؟
پاسخ»ترس احساسی طبیعی و عادی است که در انسان و دیگر جانوران وجود دارد؛ برای مثال، ترس از حیوانات درنده و موذی، ترس از بلندی و ترس از صداهای وحشتناک و مهیب خداوند این نوع ترس ها | را برای مقابله با خطر در وجود جانداران قرار داده است. اینگونه ترسها «ترس بجا» هستند و از انسان محافظت می کنند.

۷- چند نمونه ترس نابجا نام ببرید؟
پاسخ»بعضی از ترسها نابجا و نادرست اند. به خصوص اگر این ترس ها به طور دایمی و مدتی طولانی فکر ما را به خود مشغول کنند، مشکلاتی برایمان به وجود می آورند؛ مانند ترس از تاریکی اتاق یا خانه، ترس از امتحان، ترس از موجودات خیالی مانند غول و هیولا، ترس از آمپول و رفتن به دندان پزشکی، و ترس از دست دادن نزدیکان

۸- با ترس هایمان چگونه برخورد کنیم؟
پاسخ»ابتدا چیزی را که از آن می ترسیم و همچنین درجه یا میزان ترس خود را مشخص کنیم بعد خوب فکر کنیم که آیا ترسمان، بجا است یا نه، و علت آن چیست. سپس با بزرگترها پدر و مادر، معلم ،مشاور مدرسه و… درباره ی ترس خود مشورت کنیم و از آنها کمک بگیریم. – گاهی احساس ترس ما به این دلیل است که چیزی را نمی شناسیم یا نمی بینیم مثلا وقتی همه جا تاریک است، ممکن است حتی از وسایلی که همیشه در اتاقمان وجود دارد بترسیم در واقع، چون در تاریکی این وسایل را نمی بینیم، از آنها می ترسیم .- ممکن است نتوانیم ترس خود را یکباره از بین ببریم بلکه باید کم کم و به مرور زمان با پدیدهای که ما را می ترساند، روبه رو شویم تا ترسمان بریزد .در موقع روبه رو شدن با چیزی که ما را می ترساند، از نام و یاد خدا کمک بگیریم – درباره ی ترس خودمان با دیگران صحبت کنیم یا چیزی را که از آن می ترسیم نقاشی کنیم :- فیلم های وحشتناک تماشا نکنیم. یادمان باشد هرگز برای شوخی و تفریح، | دیگران را نترسانیم.

9- ترس چگونه احساسی است ؟
پاسخ»ترس احساسی طبیعی و عادی است که در انسان و دیگر جانوران وجود دارد .

۱۰- چه چیزهایی ممکن است ما را غمگین کند؟
پاسخ»گاهی رفتارهای دیگران ما را غمگین می کند گاهی خودمان کارهایی انجام می دهیم که باعث ناراحتی خودمان می شود- گاهی حوادثی مانند جدایی از کسانی که دوستشان داریم – گاهی بیماری یا مرگ عزیزان ما راغمگین می کند.

۱۱- اگر نتوانیم ترس خود را یکباره از بین ببریم چه می کنیم؟

پاسخ» باید کم کم و به مرور زمان با پدیدهای که ما را می ترساند رو به رو شویم تا ترسمان بریزد.