جواب فعالیت های درس ۳ علوم نهم (فصل به دنبال محیطی بهتر برای زندگی)

گام به گام فصل سوم علوم نهم

جواب فعالیت های درس ۳ علوم نهم (فصل به دنبال محیطی بهتر برای زندگی)

فصل 3 :: به دنبال محیطی بهتر برای زندگی

جواب گفت و گو کنید صفحه 26 علوم نهم
گفت و گو کنید صفحه 26 علوم نهم

باز شدن زود هنگام شکوفه‌های درختان در زمستان یکی از تبعات بر هم خوردن چرخه‌های طبیعی است. درباره این رویداد و عوامل مؤثر بر آن و نتایج احتمالی آن در کلاس گفت‌وگو کنید.
جواب: افزایش دمای کره زمین سبب ایجاد تغییرات در فصل‌ها و زیاد شدن دما در زمستان و بازشدن زودهنگام شکوفه‌ها در زمستان می‌گردد. بر اثر باز شدن زودتر شکوفه‌ها و سرمازدگی آن در شب‌های زمستان بازدهی درختان کم شده و سبب خسارت باغداران و جامعه می‌گردد.

 

جواب گفت‌وگو کنید صفحه 27 علوم نهم

شکل زیر الگویی ساده از چرخه کربن را نشان می‌دهد. در این باره در کلاس گفت‌وگو کنید.
گفت‌وگو کنید صفحه 27 علوم نهم

جواب: کربن هوا (کربن دی‌اکسید) از طریق فتوسنتز وارد بدن گیاهان و جانوران شده و با تنفس آنها دوباره وارد هوا می‌گردد کربن بدن جانداران (مواد آلی) از طریق مرگ و پوسیدگی و تجزیه به خاک وارد شده (تولید کود – تولید سوخت فسیلی) و از طریق کودهای طبیعی یا کودهای شیمیایی مصرفی در کشاورزی دوباره وارد بدن جانداران می‌شود. کربن از طریق سوزاندن مواد آلی و سوخت‌های فسیلی وارد هوا می‌شود و دوباره از طریق باران‌های اسیدی و تولید سنگ‌های آهکی به زمین باز می‌گردد. این چرخه در هر مرحله برگشت‌پذیر است.

 

جواب فکر کنید صفحه 27 علوم نهم

شکل زیر چرخه‌ای از کربن را نشان می‌دهد. با توجه به آن به پرسش ها پاسخ دهید.

فکر کنید صفحه 27 علوم نهم

الف) در موارد مشخص شده با «1»، «2» و «3» آیا گاز کربن دی‌اکسید مصرف می‌شود یا تولید؟
جواب: در قسمت کارخانه‌ها و ماشین‌ها تولید کربن ­دی‌اکسید بیشتر است (به دلیل سوزاندن سوخت ­‌های فسیلی) – در قسمت گیاهان مصرف کربن ­دی‌اکسید بیشتر از تولید آن است (به دلیل فتوسنتز) – در قسمت انسان و جانوران تولید کربن دی‌اکسید بیشتر است (به دلیل تنفس)

ب) کدام یک از بخش‌های نشان داده شده، در چرخه طبیعی کربن وجود ندارد؟
جواب: بخش استخراج و سوزاندن سوخت های فسیلی (کارخانجاتی که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند) در چرخه ­ی طبیعی وجود ندارد.

پ) مصرف سوخت‌های فسیلی چه تأثیری روی چرخه‌های طبیعی دیگر می‌گذارد؟ توضیح دهید.
جواب: توزان چرخه های دیگر را بر هم می ‌­زند. مثل بر هم خوردن چرخه ی آب (باران ­‌های سیل‌آسا و خشکسالی در برخی نقاط زمین)، بر هم خوردن چرخه فصول (شروع شدن فصول طبیعی زودتر از فصول تقویمی و افزایش دما در تابستان)، بر هم خوردن چرخه سنگ (اثر باران های اسیدی بر سنگ‌ها و فرسایش سنگ ها و خاک‌ها).

 

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 28 علوم نهم

با مراجعه به منابع معتبر درباره چگونگی تأثیر افزایش کربن دی‌اکسید بر دمای کره زمین اطلاعاتی جمع آوری کنید و نتایج را به صورت پرده نگار به کلاس گزارش دهید
تحقیق است

 

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 29 علوم نهم

در یک فعالیت گروهی درباره کاربردهای نفت خام اطلاعاتی را جمع آوری کنید و نتیجه را به صورت پرده نگار به کلاس گزارش کنید.
تحقیق است

 

جواب خود را بیازمایید صفحه 30 علوم نهم

با توجه به نمودار 1 به پرسش‌ها پاسخ دهید.

الف) بیشترین میزان کشف نفت خام مربوط به کدام دهه است؟
جواب: دهه 60 میلادی (1960)

ب) پیش‌بینی می‌شود ذخایر نفت خام در چه دهه‌ای به حداقل برسد؟
جواب: سال 2030 میلادی

پ) در چه سالی میزان مصرف نفت خام با کشف آن برابر است؟
جواب: سال 1980

ت) در چه سالی میزان مصرف نفت خام از میزان کشف آن پیشی گرفته است؟
جواب: از سال 1980 به بعد

 

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 30 علوم نهم

درباره راه‌های کاهش وابستگی اقتصاد کشور به نفت خام اطلاعاتی جمع آوری و در کلاس در این مورد گفت‌وگو کنید. نتیجه گفت‌وگوهای خود را به صورت یک مقاله برای روزنامه‌های کثیرالانتشار محل زندگی خود بفرستید.

جواب: 1) جلوگیری از خام فروشی نفت
2) ایجاد صنایع پتروشیمی و تبدیل نفت
3) رشد توریسم و صنایع دستی
4) رشد صنایع دیگر و افزایش صادرات غیرنفتی
5) رشد صنایع کشاورزی و غذایی و صادرات محصولات کشاورزی
6) افزایش صادرات فنی و مهندسی
7) استفاده از سایر منابع دیگر انرژی.
8) صرفه‌جویی در مصرف انرژی

 

جواب فکر کنید صفحه 31 علوم نهم

الف) چه رابطه‌ای بین دمای جوش با تعداد اتم‌های کربن در هیدروکربن‌ها وجود دارد؟
جواب: هر چه تعداد اتم‌های کربن (C) بیشتر باشد، آن ماده دیرتر به جوش می‌آید. (یعنی نقطه جوش بالاتری دارد.)

ب) کدام ترکیب دمای جوش بالاتری دارد؟ به چه دلیل؟
جواب: C10H20 | زیرا تعداد کربن آن بیشتر است .

 

جواب فکر کنید صفحه 31 علوم نهم

با توجه به شکل داده شده، مشخص کنید:

عکس 24 چپ

الف) کدام هیدروکربن آسان تر جاری می شود؟ چرا؟
جواب: (1)‌ چون تعداد اتم کربن آن از بقیه هیدروکربن ­های نام برده کمتر است.

ب) هر یک از فرمول‌های زیر به کدام روغن نشان داده شده در شکل روبه رو تعلق دارد؟
1) C12H26 ظرف 1 به نام (دودکان)
2) C20H42 ظرف 3 به نام (ایکوسان)
3) C17H36 ظرف 2 به نام (هپتادکان)
4) C24H50 ظرف 4 به نام (تتراکوسان)

 

جواب فکر کنید صفحه 33 علوم نهم

فکر کنید صفحه 33 علوم نهم

با توجه به شکل ۳ – الف، به پرسش‌های زیر پاسخ دهید:

الف) در این برج تقطیر، نفت خام را در چند بُرش جدا سازی می‌کنند؟
جواب: 8 برش نفتی

ب) دمای جوش کدام برش از بقیه بیشتر است؟
جواب: پایین‌ترین برش نفتی در ستون تقطیر (قیر)

پ) مولکول‌های موجود در کدام برش بزرگ‌تر و سنگین‌تر هستند؟ به چه دلیل؟
جواب: پایین‌ترین برش نفتی در ستون تقطیر زیرا تعداد اتم کربن آن ها از همه محصولات دیگر بیشتر است.

ت) تعداد اتم‌های کربن در مولکول ‌های کدام برش از بقیه کمتر است؟
جواب: برش بالایی که گاز است !

ث) رنگ مخلوط‌ها در کدام برش تیره‌تر است؟
جواب: پایین‌ترین برش نفتی در ستون تقطیر (قیر)

 

جواب فکر کنید صفحه 34 علوم نهم

الف) عنصرهای اصلی سازنده این پلاستیک‌ها چیست؟
جواب: عنصرهای اصلی سازنده ی پلاستیک‌ها کربن و هیدروژن است.
ب) خواص فیزیکی اتن را با فراورده‌های حاصل از آن (پلی اِتن) مقایسه کنید.
جواب: خواص فیزیکی پلی اِتن: جامد، سفید رنگ، چگالی 0/9 گرم بر سانتی ‌مترمکعب، دمای ذوب 115+ درجه سانتی‌گراد، آتشگری دارد.
خواص فیزیکی اتن: گاز، بی‌رنگ، چگالی 0/1178 گرم بر سانتی ‌مترمکعب، دمای ذوب 169- درجه سانتیگراد، آتشگری سریع دارد.

 

جواب فعالیت صفحه 36 علوم نهم

قبض برق خانه مسکونی خودتان را به کلاس بیاورید و با توجه به آن و داده‌های موجود در جدول زیر به پرسش‌ها پاسخ دهید:
فعالیت صفحه 35 علوم نهم

الف » پاسخ درس تصویر

ب» هر یک از اعداد بالا را در 8 ضرب می ‌کنیم

پ» با توجه به جدول بالا متوجه می شویم که میزان آلودگی هر یک از منابع به ترتیب :
زغال سنگ > نفت خام > انرژی خورشیدی > گرمای زمین > باد
یعنی در مجموع سوخت های فسیلی آلودگی بیشتری تولید می کنند پس باید در مصرف آنها تجدید نظر کنیم

ت» هر یک از اعداد قسمت ب را بر 10 تقسیم میکنم تا تعداد درخت ها به درست آید.

 

جواب گفت‌وگو کنید صفحه 37 علوم نهم

درباره اینکه «شما چه کارهایی می‌توانید انجام دهید تا محیط زندگی برای شما، خانواده شما و همسایگان و همشهری‌ هایتان مناسب‌ تر شود» در گروه خود گفت‌وگو کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید.
پاسخ ها متفاوت : پاسخ ها بستگی به برداشت و تغییر نگرش هر یک از دانش آموزان پس از
فراگیری این بخش و محل زندگی و نوع زندگی و امکانات زندگی و سکونت دانش آموزان دارد .