جواب فعالیت های درس ۱۰ علوم نهم (فصل نگاهی به فضا)

گام به گام فصل دهم علوم نهم

جواب فعالیت های درس ۱۰ علوم نهم (فصل نگاهی به فضا)

فصل 10 :: نگاهی به فضا

جواب فکر کنید صفحه 111 علوم نهم

فکر کنید صفحه 111 علوم نهم

جواب:  فتوسنتز- تولید نور و گرما – انرژی رایگان – کمک به تولید ویتامین D – چرخه آب – تولید باد و …….

جواب فعالیت صفحه 112 علوم نهم

هدف: تعیین جهت شمال و جنوب جغرافیایی در شب
در محلی که ستارگان به خوبی در شب قابل رؤیت هستند، صورت فلکی دب اکبر را پیدا کنید، سپس ستاره ششم را به ستاره هفتم با یک خط وصل کنید و خط را حدود ۵ برابر فاصله بین دو ستاره امتداد دهید. به ستاره‌ای خواهید رسید که چندان هم پرنور نیست. آن ستاره قطبی است. وقتی رو به آن بایستید، به سمت قطب شمال زمین ایستاده‌اید. ستاره قطبی، دم صورت فلکی دب اصغر است. در صورت امکان تصویر و فیلم تهیه و به کلاس ارائه نمایید.
جواب:  ستاره قطبی (ستاره جُدّی) در شب در نقطه شمال آسمان و شمال جغرافیایی قرار دارد. بعد از یافتن آن و تعیین شمال با ایستادن رو به شمال، دست راست، شرق و دست چپ، غرب و پشت، جنوب خواهد بود.

فعالیت صفحه 113 علوم نهم

جواب فعالیت صفحه 113 علوم نهم

با استفاده از جدول بالا، فعالیت زیر را انجام دهید.
۱- کمترین و بیشترین زاویه میل قبله مربوط به کدام استان‌هاست؟
جواب:  1-کمترین :ارومیه (آذربایجان غربی)
بیشترین : بندرعباس

۲- زاویه میل قبله در استان محل سکونت شما چقدر است؟
جواب:  در استان تهران زاویه­ ی انحراف 5/38 درجه می­‌باشد. هر فرد با توجه به استان خود از روی جدول 1 می­‌تواند میزان زاویه انحراف قبله را اندازه بگیرد.

۳- با جست‌وجو در منابع معتبر و اینترنت، زاویه میل قبله سایر شهرستان‌های استان محل سکونت خود را پیدا کنید و با استفاده از روش بالا، جهت قبله مدرسه یا منزل خود را تعیین کنید. با کمک معلم خود جهت قبله مدرسه را تعیین کنید.
جواب:  ابتدا شمال و جنوب مدرسه را تعیین کرده و جنوب غرب آن را می‌یابیم سپس با توجه به زاویه انحراف قبله شهر خود، قبله را تعیین می­‌کنیم.

 

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 114 علوم نهم

درباره تفاوت سیاره و ستاره اطلاعاتی را جمع آوری کنید و در کلاس ارائه نمایید.
جواب:  1 -سیاره حرکت دارد ولی ستاره تقریبا ثابت است .
2 -سیاره نور ندارد ولی ستاره نور دارد .
3 -سیاره چشمک نمی زند ولی ستاره چشمک می زند .

جواب فعالیت صفحه 115 علوم نهم

فعالیت صفحه 115 علوم نهم

جواب:  الف) مشتری (برجیس)، کیوان (زحل)، اورانوس، نپتون – سیارات
ب) مشتری (برجیس)، کیوان (زحل)، اورانوس، نپتون – سیارات
پ) بهرام (مریخ)، مشتری (برجیس)، اورانوس، نپتون – سیارات
ت) مشتری (برجیس)، کیوان (زحل)، اورانوس، نپتون

 

جواب فکر کنید صفحه 115 علوم نهم

به نظر شما،آیا امکان حیات در عطارد و مشتری، وجود دارد؟ چرا؟
جواب:  خیر – 1 زیرا عطارد به خورشید بسیار نزدیک و بسیار داغ است و مشتری از خورشید بسیار دور و بسیار سرد است
2 دمای هر دو برای زندگی مناسب نیست .

 

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 117 علوم نهم

در مورد سایر کاربردهای ماهواره‌ها و سرنوشت آنها پس از اتمام مأموریت اطلاعات جمع آوری کنید و به صورت تصویری به کلاس ارائه نمایید.
جواب:  بعضی دیگر از کاربردهای ماهواره ها: 1-تعیین محل و زمان طوفان و سیل 2 -تغییرات آب و هوا
3 -نقشه برداری 4 -جاسوسی و اطالعاتی 5 -تعیین محل گسل ها 6 -تغییرات آب دریا ها و ….
سرنوشت ماهواره ها پس از پایان ماموریت: یا به زمین بر می گردند یا در فضا رها شده و ازبین می روند

جواب فکر کنید صفحه 118 علوم نهم

چرا بیشتر شخانه‌ها در اقیانوس‌ها سقوط می‌کنند؟
جواب:  چون 75 درصد سطح زمین را آب ) اقیانوس ها( فرا گرفته اند . پس بیشتر در اقیانوس ها سقوط می کنند.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه 119 علوم نهم

با مراجعه به منابع معتبر علمی درباره مشکلات فضانوردان در فضا و اقدامات علمی که برای رفع آنها انجام شده، اطلاعاتی جمع آوری کنید و در کلاس ارائه کنید.
جواب:  1) مشکل بی­‌وزنی و در نتیجه ضعیف شدن ماهیچه­‌ها و پوک شدن استخوان­‌ها به دلیل از دست دادن کلسیم از استخوان­‌ها، برای رفع این اشکال فضانوردان با وسایل خاص در زمان­‌های خاصی ورزش می­‌کنند و غذاهای کلسیم­‌دار و قابل جذب می­‌خورند.
2) مشکل استفاده از خودکار: از مدادهای خاص استفاده می­‌کنند.
3) مشکل کمبود آب: علاوه بر انتقال آب از زمین به ایستگاه فضایی، فاضلاب و بخار آب تولید شده توسط فضانوردان توسط دستگاهی مجهز تصفیه و به آب قابل خوردن تبدیل می‌شود.
4) مشکل خوردن آب: آب در کیسه­‌های نی­‌دار قرار دارد که با فشار کیسه آب از طریق نی به دهان می‌­آید.
5) مشکل توالت کردن: توالت­‌ها مجهز به مکنده­‌های بسیار قوی هستند که مدفوع و ادرار را جمع کند.
6) مشکل میز غذا: ظروف غذاها روی میز بسته می‌­شوند و برای اضافه کردن نمک و فلفل به غذا از آب نمک و فلفل حل شده در نوعی روغن که در کیسه­‌هایی قرار دارند استفاده می‌­شود.