جواب فعالیت های فارسی پنجم درس نهم :: نام آوران دیروز ، امروز ، فردا
درست نادرست | جواب درک مطلب | واژه آموزی | گوش کن و بگو
📚 گام به گام فارسی پنجم
🔴 جواب فعالیت های درس 9 : نام آوران دیروز ، امروز ، فردا
درست و نادرست صفحه ۷۳ فارسی پنجم
۱- بهمن در بعد از ظهر یکی از روزهای بهاری به کتابفروشی رفت.
جواب: درست
۲- در فصل دوم کتاب، در مورد نام آوران دیروز مطالبی نوشته شده بود.
جواب: نادرست
۳- دلاوران دوران هشت سال دفاع مقدّس، از نام آوران معاصر کشورمان هستند.
جواب: درست
درک مطلب صفحه ۷۴ فارسی پنجم
۱ داستان از زبان چه کسی بیان شده است؟
داستان از زبان یک کتابخوان کوچک بیان شده است.
۲ چرا کتاب ها دوست دارند شما آنها را خوب نگاه کنید و ورق بزنید؟
زیرا این کار نشان می دهد که شما به آنها علاقه دارید و می خواهید آنها را بخوانید. کتابها دوست دارند که مورد استفاده قرار گیرند و دانش و اطلاعات خود را به شما منتقل کنند.
۳ در عبارت «آقای فرهنگ! پس لطف کنید یک جلد هم به بهمن بدهید، تا میان این نامآوران، بر سر خواندن کتاب، کشمکشی پدید نیاید»، منظور از «این نامآوران» چه کسانی هستند؟
منظور از «این نامآوران»، کتابهای موجود در کتابخانه هستند. در این عبارت، کتابدار از کتابخوان کوچک می خواهد که یک جلد کتاب دیگر را به بهمن بدهد تا بین کتابهای موجود در کتابخانه، بر سر خواندن کتاب، کشمکشی پدید نیاید.
۴- شناختن بزرگمردان و دلاوران گذشته و امروز، چه کمکی به ما میکند؟
ما اگر گذشته و امروزمان را خوب بشناسیم در آیندهای نزدیک با تلاش زیاد و اراده استوار خودمان هم یکی از نامآوران فردای ایران خواهیم شد.
۵- آقای فرهنگ کدام کتاب را برای بچّهها مناسب دانست؟
کتابی که بچهها را با بزرگمردان و دلاوران دیروز و امروز میهن عزیزمان ایران آشنا میکند.
دانش زبانی صفحه 74 – 75 فارسی پنجم
فضاسازی در سخن
* جملههای کوتاه زیر را گسترش دهید:
– کتاب را بستم. ←
جواب: کتاب داستان قصههای خوب برای بچههای خوب را آرام بستم.
– مادرش را دید. ←
جواب: مادرش را در حالی که نگران چشم به او دوخته بود دید..
وش کن و بگو صفحه ۷۵ فارسی پنجم
به قصه «پرواز روباه» که برای شما پخش یا خوانده میشود، با دقّت گوش دهید و سپس درباره پرسشهای زیر، گفتوگو کنید.
پرسشها
۱- شروع داستان چگونه بود؟
۲- زمان سفر، مربوط به چه دورهای بود؟
جواب: خیلی خیلی قدیم زمانی که هنوز اتوبوس اختراع نشده بود!
۳- چرا مهماندار، روباه را از هواپیما اخراج کرد؟
جواب: چون به همراه دوستانش برای بار سوم او را سر کار گذاشته بود.
۴- در این داستان از چه ضربالمثل هایی استفاده شده است؟
جواب: کبوتر با کبوتر، باز با باز، کند همجنس با همجنس شوخی!
۵- مسیر سفر از کجا به کجا بود؟
جواب: سمرقند به بخارا
۶- چرا روباه به گریه افتاد؟
جواب: چون مهماندار در هواپیما را باز کرد و قصد داشت او را وسط زمین و آسمان پیاده کند.
۷- چرا مهماندار کلاغ و دارکوب را از هواپیما بیرون نینداخت؟
جواب: چون آنها پرنده بودند و از نظر مهماندار احترام پرندهها بسیار واجب است.
۸- روباه پس از اخراج از هواپیما، کجا افتاد و چه کرد؟
جواب: روباه روی سقف یک مرغدانی سقوط کرد و پس از سقوط، خود را تکاند و شکمی از عزا در آورد.
۹- کدام جملههای داستان به نظر شما خندهدار بود؟
خوانش و فهم صفحه ۷۷ فارسی پنجم
۱- این شعر، کلید موفّقیت و سربلندی ملّت را چه میداند؟
جواب: اتحاد مردم با یکدیگر
۲- شعر را همصدا (همنوا، همآوا) بخوانید.
-
|||
- 0 نظر
- Nazanin
- دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۹