جواب فعالیت های درس 4 مطالعات ششم

گام به گام مطالعات ششم درس چهارم

جواب فعالیت های درس 4 مطالعات ششم

 

درس 4: چگونه تصمیم بگیریم؟

فعّالیت 1 صفحه 19 مطالعات ششم

📌تصمیم‌گیری کنید. کاربرگه‌ٔ شماره‌ٔ 3 و 4 را در کلاس انجام دهید.

موقعیت ۱
جواب: امیر و آریا به آزمایشگاه مدرسه رفته‌اند تا چیزی را به کلاس ببرند. آریا وسط آزمایشگاه می‌دود و ناگهان به یک وسیله گرانقیمت برخورد می‌کند و آن وسیله می‌شکند. آریا تصمیم می‌گیرد زود از آنجا فرار کند و در جایی مخفی بشود و به امیر هم می‌گوید: به کسی نگو من این کارا کردم …
کار آریا برخلاف دستورات دینی و غیراخلاقی است، بر اساس دستورات دینی خداوند از همه چیز آگاه است و کار آریا را دیده است پس باید راستش را بگوید و مخفی کاری نکند. اگر آریا صداقت به خرج ندهد برای خودش دردسر بزرگتری ایجاد می‌کند.

موقعیت ۲
جواب: پروین با برادر کوچک سه ساله‌اش به مغازه رفته است. در راه برگشتن از مغازه متوجه می‌شود که او یک بسته شکلات را از مغازه برداشته و همراه خودش آورده است …
کار برادر پروین دزدی است و بر خلاف قانون است، همچنین این کار خلاف دستورات دینی و حرام است چون صاحب مغازه راضی نیست. پروین باید برگردد و به مغازه‌دار بگوید تا یا بسته شکلات را سر جایش بگذارد و یا پول بسته شکلات را حساب کند.

موقعیت ۳
جواب: روز جمعه فرهاد به اتّفاق خانواده و چند نفر از پسرهای فامیل به یک باغ رفته بودند. پسر عموهایش به او پیشنهاد می‌کنند از پل چوبی قدیمی روی رودخانه که بعضی قسمت‌های آن خراب شده است عبور کند.
فرهاد نباید پیشنهاد پسرعموهایش را قبول کند، همچنین او باید پسرعموهایش را نصیحت کند که خودشان هم از پل چوبی عبور نکنند زیرا ممکن است اتفاق بدی بیفتد که به سلامتی آنها لطمه بزند و باعث نگرانی خانواده‌ هایشان شود و برای خودش و دیگران مشکل و دردسر ایجاد کند.

 

فعّالیت 2 صفحه 20 مطالعات ششم

📌نام چند نفر از افرادی را که صلاحیت و تجربه دارند و شما می‌توانید در مسائل و مشکلات زندگی یا تصمیم‌گیری‌های مهم با آنها مشورت کنید، جست‌وجو کنید و روی یک برگ کاغذ بنویسید. نام این افراد را به معلّم نشان بدهید.
جواب: پدر، مادر، معلّم، مشاور، برادر و خواهر بزرگ‌تر، روحانی مسجد و اهالی معتمد فامیل یا محله.

 

فعّالیت 3 صفحه 22 مطالعات ششم

📌درباره‌ٔ تصمیماتی که طی یک هفته گرفته‌اید، فکر کنید. کدام یک از آنها درست و کدام یک نادرست بوده‌اند؟ چرا؟
جواب: ۱- تصمیم گرفتم برای تنبیه برادرم با او قهر کنم. (نادرست)
۲- تصمیم گرفتم نماز‌هایم را سر وقت بخوانم. (درست)
۳- تصمیم گرفتم زیاد شکلات نخورم. (درست)
۴- تصمیم گرفتم به همراه خانواده‌ام به ملاقات سالمندان بروم. (درست)

 

فعّالیت 4 صفحه 22 مطالعات ششم

📌با یکی از افراد خانواده، فامیل یا معلّمان و کارکنان مدرسه مصاحبه کنید و از او بخواهید یکی از تصمیمات مهمّ زندگی خود و آثار آن را برای شما تعریف کند و نتیجه را در کلاس بگویید.
جواب: یکی از آشنایان تعریف کرد که مهم‌ترین تصمیم او در زندگی‌اش انتخاب رشته‌ٔ تحصیلی‌اش در دانشگاه بوده است. از نتایج تصمیم او رفتن به یک شهر دیگه بود که دانشگاهش آنجا قرار داشت و او بخاطر دوری خوانواده سختی زیادی تحمّل کرد ، اماّ نتیجه‌ٔ این تصمیم موفق شدن او در زندگی و داشتن یک شغل بسیار خوب بوده است.