جواب فعالیت های درس 3 مطالعات ششم

گام به گام مطالعات ششم درس سوم

جواب فعالیت های درس 3 مطالعات ششم

 

درس 3: تصمیم گیری چیست؟

فعّالیت 1 صفحه 17 مطالعات ششم

همفکری کنید و بگویید به نظر شما هر کدام از این تصمیم‌ها مثبت است یا منفی؟ چرا؟ هر تصمیم چه نتیجه‌ای دارد و بر چه چیز‌هایی اثر می‌گذارد؟
📌* حسن تصمیم گرفته است با دوستانش خوش اخلاق باشد و پشت سر کسی بدگویی نکند.
جواب: مثبت – چون خوش‌اخلاقی و بدگویی نکردن از صفات مؤمنان است و کار خدا پسندانه است. نتیجه‌ٔ آن هم این است که همه او را دوست خواهند داشت و بر خلاف و رفتار خود و رفتار و کردار دیگران با او اثر می‌گذارد.

📌* فرهاد تصمیم می‌گیرد فردا با دوستانش ترقّه‌بازی کند.
جواب: منفی – زیرا ترقّه‌بازی کاری خطرناک است. ممکن است بر اثر ترقّه‌بازی خودش یا دیگران آسیب ببینند یا همسایه‌ای اذیت شود و بر سلامتی خود و دیگران و رفتار مردم نسبت به او تأثیر گذارد.

📌* زهرا تصمیم می‌گیرد هر روز یک ساعت، درسی را که در آن ضعیف است، بخواند.
جواب: مثبت – چون به فکر موفّق شدن است. و سعی در رفع نقاط ضعف درسی خود دارد. این کار باعث می‌شود در پایان ترم نمرات خوبی بگیرد. پیشرفت زهرا در درس‌ها دانش‌آموزان دیگر راه هم تشویق می‌کند تا تلاش کنند به موفّقیت دست یابند و روی آنها تاثیر می‌گذارد. همچنین تصمیم او بر وضع تحصیل و آینده‌ٔ زهرا اثر می‌گذرد.

📌* امید تصمیم گرفته است که دیگر خوراکی‌های زیان‌آور مانند نوشابه نخورد.
جواب: مثبت – زیرا به فکر سلامتی خود است. در نتیجه، سالم می‌ماند و بیمار نمی‌شود و بر سلامتی و وضعیت جسمی خود تأثیر می‌گذارد.

📌* الهام فردا امتحان دارد اما تصمیم می‌گیرد همه‌ٔ برنامه‌های مورد علاقه‌اش را در تلویزیون تماشا کند.
جواب: منفی – چون با این تصمیم کار مهم‌تر را کنار گذاشته و به کار کم اهمیّت‌تر پرداخته است. در نتیجه، در امتحان نمره‌اش کم خواهد شد و باعث ناراحتی خود و خانواده‌اش می‌شود و بر وضع تحصیل و آینده‌ٔ او تأثیر می‌گذارد.

📌* بهروز تصمیم گرفته است که در خانه منظّم باشد، وسایلش را در جای خود بگذارد و به مادرش در مرتّب کردن اتاق کمک کند.
جواب: مثبت – چون منظّم بودن از بهترین ویژگی‌های هر فرد است. در نتیجهِ، مادرش از او راضی می‌شود و همچنین فرد منظّم مورد احترام اطرافیان خواهد بود و بر اخلاق و رفتار بهروز و بر رابطه‌ٔ او با مادرش اثر می‌گذارد.

 

فعّالیت 2 صفحه 17 مطالعات ششم

📌خاطره‌ای کوتاه درباره‌ٔ یکی از تصمیم‌های خودتان و آثار خوب یا بد آن تعریف کنید یا بنویسید.
جواب: الف) یک بار تصمیم گرفتم پول توجیبی خود را یک باره خرج کنم ولی چند روز که گذشت وسایلی را که لازم داشتم نتوانستم تهیّه کنم، حتی پول نداشتم خودکار بخرم و این امر باعث ناراحتی من شد.
ب) تصمیم گرفتم در اوقات فراقتم با وسایل دور ریختنی جامدادی بسازم. وقتی اول مهر به کلاس بردم همکلاسی‌هایم خوششان آمد و آنها هم تشویق شدند تا برای صرفه‌جویی، خودشان این کار را انجام دهند و از هنر خود لذّت ببرند.