جواب فعالیت های درس 14 مطالعات ششم
گام به گام مطالعات ششم درس چهاردهم
درس 14: برنامه ریزی برای اوقات فراغت
فعالیت 1 صفحه 69 مطالعات ششم
📌الف) روی یک کاغذ، کارها و فعالیت هایی را که تاکنون برای پر کردن روزهای تعطیل یا تعطیلات تابستان انجام داده اید، فهرست کنید.
جواب: کلاس شنا، کلاس نقاشی، کلاس کامپیوتر، عضو شدن در کتابخانه عمومی و مطالعه کتاب و درست کردن کاردستی در خانه، رفتن به مسافرت و مهمانی.
📌ب) اکنون برگهٔ خودتان را در گروه با پاسخ های دوستانتان مقایسه کنید؛ چه تفاوت ها و شباهتهایی دارد؟ بیان کنید.
جواب: پاسخ پیشنهادی: در برخی از فعالیتها مثل ورزش یا مسافرت مشترک هستیم که نشان دهندهٔ علاقهٔ مشترک ما به آن کار است و در بعضی موارد مثل مطالعهٔ کتاب یا درست کردن کاردستی تفاوت وجود دارد که اختلاف سلیقه و علایق ما را نشان میدهد.
فعالیت 2 صفحه 71 مطالعات ششم
📌با راهنمایی معلم ، یک جدول هفتگی برای زمان حال یا ایام تابستان طراحی کنید و در جلوی هر یک از روزهای هفته، برنامههای خود را بنویسید و آن را به معلم نشان بدهید.
شنبه | کلاس والیبال |
یکشنبه | زبان انگلیسی |
دوشنبه | کلاس والیبال |
سه شنبه | زبان انگلیسی |
چهارشنبه | آزاد |
پنجشنبه | کلاس موسیقی |
جمعه | تفریح، رفتن به کوه و دشت، دیدن اقوام |
فعالیت 3 صفحه 71 مطالعات ششم
📌فکر کنید و چند شیوه خوب و جالب برای پر کردن اوقات فراغت پیشنهاد کنید که کمترین هزینه و امکانات را نیاز داشته باشد.
جواب: عضویت در کتابخانهی عمومی نزدیک محل زندگی و امانت گرفتن کتاب
ساختن کاردستی با وسایل اضافی خانه
تمرین خوشنویسی یا نقاشی کشیدن بر روی کاغذهای یک رو سفیده.
فعالیت 4 صفحه 72 مطالعات ششم
📌گفتوگو کنید: به نظر شما استفادهٔ زیاد از بازیهای رایانهای ممکن است چه ضررهایی داشته باشد
جواب: * نداشتن فرصت برای انجام متعادل دیگر فعالیتهای زندگی
* از دست رفتن فرصت بودن در کنار خانواده و لذت بردن از گفتوگو با آنها
* پرخاشگری به علت آموزش خشونت در برخی از بازیها
* مشکلات جسمانی از جمله ضعف بینایی
* ضعف درسی و …
فعالیت 5 صفحه 72 مطالعات ششم
📌با پدربزرگ یا مادربزرگ یا یک نفر از افراد سالخوردهٔ فامیل مصاحبه کنید و از او بخواهید درباره چگونگی گذراندن اوقات فراغت در گذشته برای شما صحبت کند. گفتههای او را بنویسید و به کلاس بیاورید.
جواب: پاسخ پیشنهادی: مادر بزرگ: خاله بازی که در آن برای خود در حیاط با آجر و یا با چادر خانه میساختیم و تمام وسایل اسباب بازی پخت و پز را آماده میکردیم و برای خودمان چای دم میکردیم و مادرمان را به مهمانی دعوت میکردیم.
پدر بزرگ: الک و دولک بازی میکردیم و یا کشتی میگرفتیم.
فعالیت 6 صفحه 72 مطالعات ششم
نام چند بازی محلی را از بزرگترها پرسوجو کنید و چگونگی انجام دادن آن را در کلاس تعریف کنید و نمایش دهید.
جواب: گانیه: یک شکل مستطیل آماده میکنیم و آن را از وسط نصف میکنیم. دو گروه تشکیل میدهیم: گروهی که شیر هستند، یک طرف زمین و گروه خط طرف دیگر. گروه خط به صورت لیلی وارد زمین حریف شده و هر یک از افراد زمین گروه تا زمانی که پای خود را روی زمین نگذاشته، میتواند شیر را دنبال کند و او را بزند. اگر زد، به زمین بر میگردد و اگر خسته شد و پاییش به زمین خورد، میبازد.
فعالیت 7 صفحه 73 مطالعات ششم
📌به چند گروه تقسیم شوید و همفکری کنید. در محل زندگی شما چه امکانات عمومی برای گذران اوقات فراغت وجود دارد؟ پرسوجو کنید و نام و نشانی آنها را بنویسید.
جواب: کتابخانهٔ عمومی، بوستان، مجموعهٔ شهربازی، باشگاه و سالن ورزشی، فرهنگسرا، مساجد، کلاسهای آموزشی کانون و پرورش فکری کودکان و نوجوانان و … (نشانی هریک را با توجه به محل سکونت خود بنویسید.)
فعالیت 8 صفحه 73 مطالعات ششم
📌فرض کنید قرار است مسئولان شهری یا روستایی در محل زندگی شما امکاناتی برای گذراندن اوقات فراغت نوجوانان فراهم کنند واز شما خواستهاند اظهارنظر کنید. چه پیشنهادهایی میدهید؟
جواب: تأسیس سینما، استخر، سالن همایش، ساختن کتابخانه، آموزشگاه مهارتهای فنی حرفهای و هنری و … .
فعالیت 9 صفحه 76 مطالعات ششم*
به طور گروهی، کاربرگهٔ شمارهٔ 18 را دربارهٔ آداب و مقررات برخی مکانهای عمومی گذران اوقات فراغت، کامل کنید.
کتابخانه ها و کانون های فرهنگی-هنری
- سکوت را رعایت کنیم
- در این مکان ها اشغال نریزیم
- کتاب ها و وسایل را بدون اجازه بر نداریم
- کتاب ها را در موعد مقرر برگردانیم
سالن های تئاتر و نمایش و سینما
- در ابتدا برای تهیه بلیط نوبت بگیریم و صف را رعایت کنیم
- با نظم و به صورت مرتب به سالن وارد شده و بر روی صندلی بنشینیم
- از خوردن چیزهایی که باعث کثیفی در سالن می شود جلوگیری کنیم و آشغال نریزیم
- سکوت را به احترام دیگران رعایت کنیم
- از اموال سالن محافظت کنیم.
موزه ها و گنجینه ها
- برای تهیه بلیط در صف بمانیم و نظم را رعایت کنیم
- به اموال و اشیای موزه به هیچ وجه دست نزنیم
- از دویدن و هرج و مرج پرهیز کنیم
- در صورت ممنوعیت عکس و فیلم، اینکار را انجام ندهیم.
فعالیت 10 صفحه 76 مطالعات ششم
اگر به اینترنت دسترسی دارید با راهنمایی و نظارت معلم به پایگاه اینترنتی یکی از مؤسسات و سازمانهای جدول بالا بروید و ببینید آیا میتوانید برنامههای قابل استفاده برای خودتان پیدا کنید.
جواب: پاسخ پیشنهادی: میتوانید برای نمونه به پایگاه اینترنتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به آدرس «kanoonparvaresh.com» مراجعه کنید و در این پایگاه اینترنتی با فعالیتهای کانون آشنا شوید و همچنین لیست مراکز فرهنگی هنری کانون را دریافت کنید تا در صورت نیاز به یکی از مراکز نزدیک به محل سکونت خود مراجعه کنید.
-
|||
- 0 نظر
- هدیه
- سه شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰