پاسخ فعالیت علوم ششم درس دوازدهم : جنگل برای کیست
درک مطلب | گوش کن و بگو |پرسش ها |درک و دریافت
گام به گام علوم ششم
درس دوازدهم : جنگل برای کیست
سوال متن صفحه 84 علوم ششم
در کلاس چهارم با زنجیره غذایی و چگونگی نشان دادن آن آشنا شدید.
الف) رابطه غذایی جانداران شکل بالا را با زنجیره غذایی نشان دهید.
جواب: درخت بلوط (تولید کننده)
سنجاب (مصرف کننده اول گیاه خوار)
روباه (مصرف کننده دوم گوشت خوار)
ب) در این زنجیره، زندگی روباه چگونه به درخت بلوط وابسته است؟
جواب: به صورت غیر مستقیم، یعنی سنجاب از بلوط به عنوان غذا استفاده میکند و روباه با خوردن سنجاب انرژی موجود در بلوط را به بدن خود منتقل میکند.
پ) زنجیرههای غذایی را در شکل زیر پیدا و آنها را رسم کنید.
1- ساقه گندم – موش – عقاب
2- ساقه گندم – موش – مار
3- ساقه گندم – گنجشگ – جغد
4- هویج – خرگوش – روباه
5- هویج – خرگوش – عقاب
6- بلوط – سنجاب – روباه
7- بلوط – سنجاب – جغد
آیا بین زنجیره هایی که رسم کرده اید، ارتباطی (جانداران مشترک) وجود دارد؟ آن ها را مشخص کنید.
جواب: بله، در زنجیره 1 و 2 موش و در زنجیره 1 و 2 و 3 ساقه گندم و در زنجیره 4 و 5 خرگوش و هویج و در زنجیره 6 و 7 سنجاب و بلوط
فکر کنید صفحه 85 علوم ششم
جواب: جانور (ت) : چون منبع غذایی خود را از دست داده و تعداد آنها کم میشود و سپس (ث) چون جانور (ث) به جانور (ت) وابسته است.
جواب صفحه 85 علوم ششم
آیا میدانید برای پیکر بی جان و بقایای جانوران و گیاهان چه اتفاقی میافتد؟
جواب: توسط تجزیه کنندگان (باکتریها و قارچهای ذرهبینی ) تجزیه میشود.
موادی که در طی زمان در ساخته شدن پیکر این جانداران به کار رفته است، چه سرنوشتی پیدا میکنند؟
جواب: به خاک برمیگردند.
شاید دیده یا شنیده باشید که با استفاده از بقایای گیاهان، خاک گیاهی میسازند. قارچها در تشکیل این خاک نقش دارند. اما قارچها چگونه این کار را میکنند؟
جواب: قارچهای تجزیه کننده، از بقایای جانداران برای تأمین انرژی خود و تولیدمثل، استفاده میکنند. آنها یا هاگ تولیدمثل کرده و تکثیر میشوند. این قارچها مواد آلی جانداران را به مواد معدنی تبدیل میکنند و به خاک بر میگردانند.
کاوشگری صفحه 86 علوم ششم
بررسی کنید «قارچ انرژی خود را از چه چیزی به دست میآورد؟»
1- میوه کپک زده را با ذرهبین قوی مشاهده و آنچه را که میبینید، رسم کنید.
2- با استفاده از چوب بستنی، مقداری کپک از روی میوه بردارید و با کشیدن چوب بستنی روی نان، کپک را به روی نان منتقل کنید.
3 – نان را درون ظرف شیشهای قرار دهید و قبل از بستن در ظرف، چند قطره آب به آن بپاشید.
4 – مراحل 2 و 3 را برای ورقه آلومینیمی و نخود تکرار کنید.
5- ظرفها را به مدت یک هفته در محل تاریک و گرم قرار دهید.
6- بعد از یک هفته، نمونههای درون ظرفها را با استفاده از ذرهبین به طور دقیق مشاهده و نتیجه مشاهده خود را در جدولی مانند جدول زیر ثبت کنید.
* کپک در کدام نمونه (ها) رشد کرده است؟
جواب: نان – نخود
* کپکهایی که رشد کردهاند، انرژی مورد نیاز خود را از کجا به دست آوردهاند؟
جواب: از مواد تشکیل دهنده نان و نخود
* نتیجه کاوش خود را در یک یا چند سطر بنویسید.
جواب: نان و نخود و میوه ها برای تکثیر کپک ها منبع خوبی هستند. کپک ها با استفاده از ریشه مواد غذایی را به هاگ ها در هاگدان میرساند و باعث رشد آن میشود سپس هاگدان پاره میشود و کپک تکثیر میشود.
گفتوگو صفحه 89 علوم ششم
اکنون درباره هر یک از مثال های بالا به این پرسش ها پاسخ دهید: کدام جانور سود میبرد؟
جواب: شته، مورچه، مگس و کرکس سود میبرد
مگس و اسب: مگس سود میبرد ولی اسب زیان میبیند.
مورچه و شته: هر دو سود میبرند.
کرکس و شیر: کرکس سود می برد ولی شیر نه سود می برد و نه زیان.
کدام جانور سود نمیبرد؟
جواب: اسب و شیر
سوال متن صفحه 90 علوم ششم
عکس های زیر برخی محیط ها را نشان می دهند. کدام محیط را انسان ساخته است؟ کدام به طور طبیعی وجود دارد؟ این محیط ها چه تفاوتی با هم دارد؟
جواب: جنگل و مرتع: محیط طبیعی / باغ: محیط مصنوعی / پارک: محیط مصنوعی
محیط های مصنوعی توسط انسان ها به وجود آمده اند، اما در ایجاد محیط طبیعی انسان نقشی نداشته است.
جواب صفحه 90 علوم ششم
در طول تاریخ زمین، جانوران و گیاهانی بودهاند که اکنون دیگر وجود ندارند. در این باره چه مثالهایی میشناسید؟
جواب: دایناسورها و ماموتها نمونه ای از جانورانی هستند که امروز دیگر وجود ندارند .همچنین نمونههایی تک سلولی در میان گیاهان و سرخسهای غول پیکر قدیمی را میتوان نام برد.
به نظر شما چه عواملی سبب از بین رفتن همه افراد یک نوع (جانور یا گیاه) میشود؟
- جواب: تغییرات شدید آب و هوا
- شکار غیر قانونی
- بلاهای طبیعی چون سیل و طوفان
- از بین رفتن منابع غذایی
- عوامل نابود کننده انسانی
- سوال متن صفحه 91 علوم ششمدرخت کاری در فرهنگ ایرانی اسلامی رسمی پسندیده است. به همین علت در کشور ما یک روز از سال را روز درخت کاری نامیدهاند. آیا میدانید این روز چه روزی است؟
جواب: 15 اسفند روز درختکاری نامیده شده است.گفتوگو صفحه 92 علوم ششم
در محل زندگی شما روز درختکاری چه درختهایی میکارند؟
جواب: انار – توت – نخل و …آیا این درختها بومی منطقه شما هستند؟
جواب: بلهجمع آوری اطلاعات صفحه 92 علوم ششم
به انتخاب خود یکی از موارد زیر را انجام و در کلاس ارائه دهید:
1- جنگل برای کیست؟ در پاسخ به این پرسش با توجه به آنچه آموختهاید، یک داستان کوتاه بنویسید.
جواب: ناحیه ای که از درختهای انبوه پوشیده باشد را جنگل مینامند. در جنگل طبیعی معمولاً درختان کوچک و بزرگ و تنومند بطور نامنظم وهمچنین علفهای خودرو فراوانند. جنگل مجموعهای است از درختان، درختچهها، پوشش گیاهی، جانوران و میکروارگانیسمها (قارچها، باکتریها و ویروسها) که به همراه عوامل طبیعی غیر حیاتی مانند خاک، آب، دما، باد و… محیط و رویشگاه و زیستگاه مشخص و معلومی را به وجود آوردهاند.
جنگلها زیستگاههای مهم جهان هستند که حدود یک سوم سطح خشکیهای زمین را اشغال میکنند.اطلاعات بیشتر در : fa.wikipedia.org/wiki/جنگل
2- مقالهای درباره وضعیت یک محیط طبیعی که میشناسید و در خطر از بین رفتن است، بنویسید. در این مقاله به اهمیت حفظ این محیط اشاره کنید و راههایی برای حفظ آن پیشنهاد دهید.
جواب: باید روشهای زندگی خود را تغییر دهیم و در عمل به محافظت و حمایت از حیاتوحش بپردازیم.3- مجموعهای از تصاویر بعضی گیاهان یا جانوران بومی محل زندگی خود تهیه کنید. میتوانید شکل آنها را نقاشی کنید یا از آنها عکس بگیرید.
* با کمک معلم خود نمایشگاهی از تصاویر یا نموهایی از جانوران و گیاهان محیط زیست خود برگزار کنید. اگر قطع درختهای جنگلها به همین سرعت ادامه یابد، حدود نیمی از جنگلهای کره زمین حداکثر تا 20 سال دیگر از بین میروند.
* مسئولیت حفظ محیطهای طبیعی و جانوران و گیاهانی که در این محیطها زندگی میکنند در کشور ما بر عهده چه سازمانهایی است ؟
جواب: سازمان جنگلها – مراتع و آبخیزداری کشور – سازمان محافظت از محیط زیست کشورچه شغلهایی در ارتباط با معرفی و حفظ محیطهای طبیعی وجود دارد؟
جواب: جنگل بانی – محیط بانی – کارکنان سازمان حفاظت از محیط زیست
خیلیییییییییییی ممنونم که گفتید خیلی به دردم خورد ❤❤
هوم درس خیلی خوبی
عالی بود واقعا شما تکی⚘⚘
عالی ممنون❤
عالی📕📕📕💫
بدددددددددددددد بودددددددددددد
اههههههههه اهههههههه
نه چرا میگید بدههههههههه عالی هستش قدرشونو بدونید که این همه مطالب خوبی می زارن براتون
عالی خیلی خوب بود ممنون از شما بخاطره اینکه دراین اوضاع کرونا ما را تنها نگذاشتید و اگر میشه لطفا سال دیگه که میریم کلاس هفتم باهمین سایت جواب کتاب ها را هم مثل الان بدهید تا بخوانیم و خوب خوب یا بگیریم سپاس از شما ❤️
🌹🌹🌹🌹🌹
عالی
عالییییییییییییی واقعا راضی بود عالی و آموزنده بود راضی بودم دستتتون درد نکنه
عالییییی تو عمرم همچین جواب های خوبییییییی ندیده بودم
خیلی خوب بود ممنونم از سایت خوب هوم درس 💖
خیلی ممنون عالییی بود 👏👏
ممنون از شما واقعا سپاس گزارم 😘😘😘